Dela med dig... Bookmark and Share eller följ mig...

tisdag 13 april 2010

Anledning till dålig fantasi

En Anledning till dålig fantasi just nu är att jag haft en mycket stressig & hektisk dag.
Jag tror faktiskt inte att de som inte varit med mig någon gång när jag har modevisning fattar riktigt vad jag går igenom varje gång,
Det är lätt att försöka fårstå, även de med mycket bra empati, men även dessa skulle bli förskräckta av den press & stress det innebär att arrangera modevisning.

Hur går det till då?
Jo, först och främst måste jag förkara redan vid bokningstillfället att jag behöver MYCKET utrymme, mina konfektionsställ är 3 meter långa och 2 meter höga och jag har 6 st!
Med andra ord 20 löpmeter klädställningar. Fatta?
Nåja, sedan kommer faktum nr 2; är det handikappvänligt att komme in i lokalen?
Ja säger de flesta, det finns hiss, och den är STOR.
Ändå har det visat sig att mina ställningar inte får plats, trots att jag berättat hur stora de är....
Nåja, vi kippar det nu och hoppar direkt till modevisnings dagen.
Jag brukar behöva komma och lasta ur allt ur min skåpbil, installera butiken ca 2,5-3 timmar före. Då är jag installerad och klar ca 2-1,5 timmar före modevisningen ska böjra.
Mannekängerna bör då vara på plats och jag väljer ut och de provar de kläder som skall visas.
Oftast har jag 4-5 kvinnor och 1-2 män som mannekänger.
Dessa är vanligen lite nervösa inför evanemanget och allmännt virriga. Alla frågar mig ungefär samtidigt vad jag hade tänkt att JUST DE ska visa, trots att jag kanske aldrig träffat just DESSA människor förut. Sedan brukar några alltid fnittra och ha roligt åt hur mannekängerna på de stora modehusen går, dvs ungefär som om de vore kissnödiga!!!
varpå de såklart inte hör mig när jag försöker instuera de hur allt ska gå till.
Hur som haver så börjar jag plocka ut kläder samtidigt som en del river runt, naturligtvis hamnar då kläder lite felaktigt, både på fel plats och även mellan fel storlekar.
När de sedan provar så brukar alla komma till mig samtidigt och fråga hur det ser ut, om de ska ha annan storlek, och vanligtvis brukar det även dyka upp några damer som vill passa på att titta och kanske köpa innan alla andra eftersom det är mycket lugnare före!!!
Och då är det lätt att räkna ut att här har vi runt 10 personer som ska ha min uppmärksamhet ungefär samtidigt. Hur lätt är det att hålla tungan rätt & hjärnan i styr då?
OK. Nu är det iallafall dags för modevisning och då är det riktigt lugnt för mig eftersom mannekängerna i princip kommer in en och en och jag berättar allt eftersom. Modevisningen brular ta ca 30-45 minuter.

Men sedan, då kommer...
DEN STORA RUSNINGEN
Alla vill vara först.
20 personer drar i mig, alla vill ha min uppmärksamhet och undrar en himla massa saker, t.ex:
  • Finns den här jumpern i andra färger (fast jag sagt det under modevisningen)
  • Var hittar jag den där blusen som den 3:e mannekängen hade?
  • Var har du din butik? (fast jag berättat under modevisningen att detta är en rullande butik utan fast adress och man handlar HÄR & NU)
  • Vart kan jag prova?
  • Jag vill betala NU och jag var faktiskt först i kön!
  • Nä, jag var först!
  • Hur kan jag betala? (detta har jag naturligtvis upplyst om under modevisningen)
  • Kan du komma hit till mig för jag vill ha tips?
  • Tar du kort? (har berättat att jag gör det under modevisningen)
  • Synd att inte den här blusen hade korta ärmar, kan du inte fixa det?
  • Varför har ni inte storlek 42 i den här byxan?

Och så fortsätter det i ca 2 timmar till.
Sedan ser det ut som ett slagfält.
Galgar kan hittas lite var som helst och kläderna kan sitta lite hur & var som helst.
Då måste jag gå igenom och sortera vartenda plagg på ställningarna, eftersom jag nästa dag måste veta var plaggen hänger osv. jag kan ju inte komma till en förening och ordna modevisning med total kaos!
Efter en sån här intensiv dag så är man rätt slut i både kropp & psyke.
Jag behöver lite lugn & ro, tyst omkring mig och inga ytterligare stressfaktorer.
Hjärnan kan vara rätt tom på energi.

I tillägg till det jag beskrivit ovan så har jag ca 2 timmars arbete kvar när jag kommer "hem"; måste plocka fram & galga plagg jag sålt som jag har dubletter av på lagret, måste sortera ut alla kvitton osv..... allt för en fräsch & ny start nästa dag!!!
Glöm nu inte bort att jag har en familj; en sambo, en dotter, en bonusdotter, en bonusson och  två katter och en hund samt ett hus inklusive trädgård.

Nåja, min fråga lyder;
Kan ni möjligtvis förstå varför jag idag -och även andra dagar- har en mycket god anledning till dålig fantasi?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ordspel - Betapet

Ordspel - Betapet
Alfapet & andra ordspel = jättekul!

Africam

Africam Badge

Live Botswana Web Cam

Live Botswana Web Cam
Pete's Pond, Botswana, Africa

Alla är lika värda

Arkivet

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Victoria Kättström on Twitter Counter.com

FEEDJIT Live Traffic

Online just nu

Dagens affirmation

Nu kan Du få Din egen affirmation för dagen.  Klicka HÄR.

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP