Dela med dig... Bookmark and Share eller följ mig...

lördag 31 juli 2010

Traditionell (93 av 365)

Gick på upptäcktsfärd här hemma och det är ett råd jag kan ge till andra att göra.
Man upptäcker saker som man liksom tar för givet i vardagen.
Ta en kamera och spatsera runt, va nyfiken och försök tänka att du är bara här på "hemligt" besök... ungefär som en spion för en skvaller tidning...
Jag har ju bott i Afrika och har en del minnen därifrån, bl.a pilar, trummor, masker & spjut och lite annat.
För mig är detta hemtama saker, eller souvenirer, som har funnits länge i mitt hem, det är naturliga inslag i min vardagsmiljö och därför tänker jag inte på dem så ofta. Förutom idag då när jag gick på upptäcktsfärd med min kamera och upptäckte så vacker denna makishi mask är!
Det är en traditionell mask som används av folken uppe i nord-västra hörnet av Zimbabwe vid vissa riter.
Det generella namnet på dessa masker är Makishi, men det är bara ett samlingsnamn för olika stammar från till exempel Chokwe, Mbunda, Lunda, Luvale/Lwena och Luchazi. Maskerna kan betyda olika saker/krafter från andevärlden, sådant som vi behöver hjälp med nuförtiden.
Makten från anden ska visst ta plats i masken, därför ser maskerna ut på olika sätt beroende på vilken "kraft" (ande) de ska representera.

Jag vet inte så mycket mer faktiskt, har letat på nätet men det finns inte mycket information som är mig behjälplig. Men jag vet att masken är traditionell.


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ordspel - Betapet

Ordspel - Betapet
Alfapet & andra ordspel = jättekul!

Africam

Africam Badge

Live Botswana Web Cam

Live Botswana Web Cam
Pete's Pond, Botswana, Africa

Alla är lika värda

Arkivet

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Victoria Kättström on Twitter Counter.com

FEEDJIT Live Traffic

Online just nu

Dagens affirmation

Nu kan Du få Din egen affirmation för dagen.  Klicka HÄR.

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP