Dela med dig... Bookmark and Share eller följ mig...

tisdag 31 augusti 2010

Sociala medier och jag

Jag har hängt med i internet och varit en flitig användare sedan 1996.
Sett hur utvecklingen gått framåt och erfarit den själv.

Jag är inget teknikfreak utan duktig på att se möjligheter ur ett helikopterpersepektiv.
Koppla ihop teknik med kundnyttan. Koppla ihop tekniska möjligheter med människors beteende.
Jag bryr mig inte om HUR tekniken gör det möjligt, men jag kan känna & inse ATT vissa interaktioner som skulle gagna kunderna, företaget och därmed försäljningen är möjliga att göra med ny teknik.

Tänk, jag hade uppdrag åt en tryckt tidning för en herrans massa år sedan och hade åsikter om hur den kunde utvecklas eftersom jag såg hur internet växte och kunde se vilken positiv spin-off-effekt det skulle få för förlaget att ligga i frontlinjen på nätet. Ja, nu fanns ju inte tidningen över huvud taget på nätet så det skulle verkligen betyda mycket för den tryckta tidningen (som var ganska liten) att finnas på nätet. Mitt utvecklingsförslag var inte bara tidningen skulle finnas på nätet utan den skulle i stora drag se ut som den tryckta. Så kunderna och läsarna skulle känna igen sig.
Detta var 1998.
-Neeej det går inte, sade teknikerna.
-Jo men man kan ju klicka på ikoner och så kommer man vidare till de olika reportagen, sade jag.
-Nä du förstår inte HUR internet funkar, sade dem.
-Nä rent tekniskt förstår jag inte men jag ser att det är möjligt, sade jag.

Jaha, och så var det med den historien. Det bidde ingen tidning på nätet och den tryckta tidningen lades ner nåt eller några år senare för det kom andra intressantare media som erbjöd samma sak som den tryckta tidningen fast på nätet!

Att "företagen skriker efter personer som kan ta ett uttalat ansvar för närvaron i sociala medier. Ofta är det viktigare att vara en duktig kommunikatör än en skarp tekniker" som de skriver i artikeln Lär dig kommunikation - inte ännu mer teknik - IDG.se gör mig glad.

I artikeln Hon är bryggan mellan it och info - IDG.se får vi läsa om hur Lena Hammarbäck som jobbar på informationsavdelningen på Katrineholms kommun hittat "sin grej" och detta sporrar mig ännu mer.


Och vad vill jag säga med det här då?
Så här i efterhand funderar jag på om tidningen rent av skulle överlevt om de lyssnat på mig och satsat på internet!




0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ordspel - Betapet

Ordspel - Betapet
Alfapet & andra ordspel = jättekul!

Africam

Africam Badge

Live Botswana Web Cam

Live Botswana Web Cam
Pete's Pond, Botswana, Africa

Alla är lika värda

Arkivet

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Victoria Kättström on Twitter Counter.com

FEEDJIT Live Traffic

Online just nu

Dagens affirmation

Nu kan Du få Din egen affirmation för dagen.  Klicka HÄR.

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP