Dela med dig... Bookmark and Share eller följ mig...

onsdag 25 augusti 2010

Utvecklingen i världen förskjuts

Jag blir mer och mer fascinerad av hur och varför världens utveckling utvecklar sig som den gör, och vad det kan leda till.

Jag har i och för sig alltid varit intresserad av bakomliggande orsaker till trender, mode, strömningar och liknande i samhället, men det var när jag läste Fredrik Häréns bok "Bli en vinnare i den globala världen: vad som händer i världen och varför det är viktig att förstå" som intresset fick sig en extra kick.
Det finns ett sammanhang i den utveckling som sker, och jag är road av att klura på detta, försöka förstå.
Jaa, ibland känner jag till och med på mig saker innan de ens har inträffat.
Det har hänt med tex mode både beträffande kläder och möbler, och några år senare har det som jag kände på mig slagit stort.
Sammantaget får detta mig att fundera på att byta bransch, eller utveckla mig mer inom mitt intresse och se vad det kan leda till. Jag kanske är en modern spåtant fast jag inte vet om det än!

Idag har jag i alla fall fått mer vatten på min kvarn genom artikeln Han startade egen it-avdelning i Indien - CIO Sweden. Spännande och strongt gjort att fixa det själv. Artikeln fick alltså igång mina funderingar och de gick till Fredrik Häréns bok och sedan vidare till framtidstankar om hur vi etablerar företag i flera länder, hur vi förflyttar oss fysiskt och på Internet. Globalisering? Vad är det? Vilka följder får det (kulturellt, ekonomiskt osv) för den enskilda individen, företagen och för samhällen och länder i stort? Människor som inte har erfarenhet av "våra" strukturer och kulturer kanske har lättare att ta till sig ny teknik eftersom de inte är inkörda på ett speciellt spår sedan tidigare, de ser med "nya" ögon och är så att säga helt utan förutfattade meningar.
Just "det" fenomenet tycker jag mig att Juan Segura (CIO på EF Education) beskriver här nedan:
Inledningsvis visste han inte om det skulle gå att få indierna intresserade av att ta initiativ och utveckla affärsverksamheten. Och han var inte heller säker på att de skulle uppskatta den svenska företagskulturen. Men hans fördomar kom snabbt på skam.
– Från dag ett kom de med förslag på hur EF kan utveckla affärerna. Och de vill gärna arbeta på vårt sätt och vara delaktiga i utvecklingen. De tycker att det är roligt att interagera på ett högre plan än de är vana vid från indiska företag, säger han.
Min reflektion: visst är det ett tecken på att de är villiga, öppna, vill utveckla sig och vill vara delaktiga, att de har lätt för att ta till sig "nya" idéer!? De är nyfikna, har ett annat perspektiv.
Och just Indien verkar vara ett intressant land som är riktigt framåt när det gäller IT.
Bloomberg Businessweek skriver en mycket intressant artikel What's Next for India's Tech Entrepreneurs.
Telefontätheten är lägre vad gäller både fast telefoni och mobil telefoni jämfört med många sk "utvecklade" länder, men tekniken utnyttjas bättre och ligger antagligen i frontlinjen i dessa länder.
Här kan du se en Lista över länder efter antalet mobiltelefoner i användning och fundera på varför det ser ut så!
Och här kan du läsa om att Indien kommer gå om Kina som världens största mobilmarknad under 2013 och fundera på vad det kan innebära!
Naturligtvis har en mängd faktorer tillsammans skapat förutsättningarna för IT-utvecklingen i Indien, men visst är det spännande att det är just inom IT som de är så framgångsrika? Att de lyckas tillvarata möjligheterna så bra...det får en ju att börja fundera...

Nåja, jag funderar vidare i lite vidare bemärkelse... (hehe, fyndigt va?!).
Innan den fullständiga globaliseringen ägt rum till fullo tror jag många länder/forskare osv kommer känna sig förbigångna, m.a.o försummade. I början kanske vi tycker det är roligt att lägga en utvecklingsavdelning i Bangalore eller Mumbai, men när arbetslösheten gör sig påmind i det egna landet är det antagligen inte lika roligt längre. Om du blir mer nyfiken på vad som rör sig i mitt huvud så funderade jag kring det faktum att Mumbai och Kungsholmen har mycket gemensamt tidigare i somras.
Fast det jag skriver på bloggen är ju bara en liten del av allt som rör sig i mitt huvud, där händer det nämligen en massa hela tiden. Jag utmanar mina egna tankar och vänder och vrider på dem och så är det ändå bara en ynka liten tanke som kommer ner på pränt, men jag kanske börjar publicera mer funderingar framöver, vi får se..

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ordspel - Betapet

Ordspel - Betapet
Alfapet & andra ordspel = jättekul!

Africam

Africam Badge

Live Botswana Web Cam

Live Botswana Web Cam
Pete's Pond, Botswana, Africa

Alla är lika värda

Arkivet

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Victoria Kättström on Twitter Counter.com

FEEDJIT Live Traffic

Online just nu

Dagens affirmation

Nu kan Du få Din egen affirmation för dagen.  Klicka HÄR.

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP