Dela med dig... Bookmark and Share eller följ mig...

fredag 22 oktober 2010

Medicin (172 av 365)

Känner mig lite trött. Lite konstig i halsen. Lite konstig i kroppen.
Efter middagen frös jag som en nakenhund i Antarktis, kröp därför ner under favoritpläden i soffan och somnade bums. Jag kanske håller på att bli sjuk.
Häromdagen köpte jag i alla fall sushi på Sushi 18, som jag för övrigt rekommenderar varmt, och i samma lokal finns en butik som heter Thai Market. Jag älskar denna butik, de har massa goda grejer där, och spännande grejer som jag vill testa.
Den här gången köpte jag till exempel en ingefärsdryck, eftersom jag gillar ingefära så mycket.
Ikväll passade den fint eftersom jag känner mig lite krasslig.
Ingefära är nämligen en riktigt nyttig krydda, ja till och med så nyttig att den kan kallas medicin, tycker jag.
Läs mer under bilden om ingefärans hälsosamma egenskaper.


  • Artros
Några studier visar att ingefära kan lindra vid artros, ledförslitning. Till exempel visar en indisk-amerikansk studie på signifikant bättre smärtlindring än placebo vid artros i knäna. Effekten sågs både efter 16 och 32 veckors användning. I studien användes ett ayurvediskt kombinationspreparat som även innehåller gurkmeja.
I ett försök med broskceller från suggor såg man att ingefära kan hämma bildningen av inflammatoriska ämnen i lederna. Ingefära minskar smärta och inflammationer på ett liknande sätt som vanliga värktabletter, genom att hämma ett enzym som heter cox
  • Cancer
Flera av ämnena i ingefära tycks kunna påverka uppkomst och tillväxt av tumörer. Forskning på djur har också visat på cancerskyddande effekter. Än saknas studier på människor.
  • Diabetes
I Afrika används ingefära traditionellt mot komplikationer vid diabetes. En färsk studie på råttor och möss ger stöd åt den användningen; man såg en antiinflammatorisk, blodsockersänkande och smärtstillande effekt.
  • Fettförbränning
Ingefära gör att vi känner oss varma. Det kan vara ett tecken på ökad ämnesomsättning, men än saknas forskning som visar om detta verkligen stämmer. 
  • Förkylning
Ingefära används som huskur vid förkylning. Som flera andra heta kryddor stimulerar den salivavsöndringen, vilket kan dämpa hosta och irritation i halsen. En studie visar också att ingefära kan dämpa köldrysningar vid förkylning.
  • Hjärt-kärlsjukdomar
Djurförsök visar att ingefära har kolesterolsänkande effekt och kan minska uppkomsten av åderförkalkning. Den tycks också kunna minska risken för blodpropp. Ett försök på människor visar att fem gram torkad ingefära (två teskedar) tillsammans med en fet måltid förbättrar blodets proppupplösande förmåga.
  • Illamående
Ingefära kan lindra vid olika typer av illamående. Till de bäst studerade områdena hör graviditetsillamående, där fyra av sex placebokontrollerade studier visar effekt. Ett halvt kryddmått fyra gånger om dagen är en vanlig dosering. 
Även vid illamående efter operation kan ingefära lindra. Till exempel visar en thailändsk studie på halverat illamående vid en bukoperation. Av dem som fick tre kryddmått torkad ingefära en timme före operationen mådde 20 procent illa och kräktes sex timmar efteråt, mot 40 procent i placebogruppen.
Några studier visar också på lindring av åksjuka i bil eller på sjön, men detta område är inte lika väl studerat.
  • Matsmältningsbesvär
Ingefära innehåller ämnen med kramplösande egenskaper. Det kan vara en förklaring till den traditionella användningen vid matsmältningsbesvär, som kan visa sig som magknip eller gasbildning.

Källa: Tidningen Hälsa
Referens: White: Ginger: An overview. Am Fam Physician 2007;75:1689-1691.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ordspel - Betapet

Ordspel - Betapet
Alfapet & andra ordspel = jättekul!

Africam

Africam Badge

Live Botswana Web Cam

Live Botswana Web Cam
Pete's Pond, Botswana, Africa

Alla är lika värda

Arkivet

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Victoria Kättström on Twitter Counter.com

FEEDJIT Live Traffic

Online just nu

Dagens affirmation

Nu kan Du få Din egen affirmation för dagen.  Klicka HÄR.

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP