Dela med dig... Bookmark and Share eller följ mig...

onsdag 13 oktober 2010

Mmmm Mannagrynspudding

Idag var jag på ett äldreboende en bit utanför Uppsala och de bjöd mig på mannagrynspudding med saftsås och det var så himla gott att jag inte kunde sluta äta... följden är att jag nu, 3 timmar senare, fortfarande är proppmätt.

När jag tänker efter har jag faktiskt varit proppmätt i 3 dagar; först i måndags på Hotell Havsbaden i Grisslehamn, igår då jag åt falukorv, pasta & pesto och idag då; magen full av mannagrynspudding. Haha, var ska detta sluta?
I alla fall så leder mättheten in mig på gröt som jag tycker om. Det finns flera sorters gröt jag tycker om, mannagrynsgröt såklart och risgrynsgröt, ja "norsk" havregrynsgröt är oxå en favorit (kokas med lite mjölk = MUMS).
"Norsk" havregrynsgröt ska ätas med "smørøye" vilket betyder att man gör en liten grop i mitten av gröten på sin tallrik, däri lägger man en klick smör och gärna kanel & socker.
Jag säger bara MUMS.
Men den absolut godaste av alla goda grötar (?) är "rømmegrøt".
rømmegrøt är en vetemjölsgröt, som kokas med en sorts sur grädde (nåt mellanting mellan  gräddfil & creme fraiceh men ändå inte!!!) tills fettet frånskiljs som smält smör, som simmar ovanpå. Låter faktiskt inte vidare gott alls nu när jag själv läser det men jag äällsskkaarr den! 
Norsk gröt ska det va annars får det va!
Här kan du hitta ett recept på rømmegrøt, på norska såklart.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ordspel - Betapet

Ordspel - Betapet
Alfapet & andra ordspel = jättekul!

Africam

Africam Badge

Live Botswana Web Cam

Live Botswana Web Cam
Pete's Pond, Botswana, Africa

Alla är lika värda

Arkivet

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Victoria Kättström on Twitter Counter.com

FEEDJIT Live Traffic

Online just nu

Dagens affirmation

Nu kan Du få Din egen affirmation för dagen.  Klicka HÄR.

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP