Dela med dig... Bookmark and Share eller följ mig...

söndag 25 september 2011

Experimentet lyckades - gott LCHF bröd


Tjoho, experimentet gick vägen och brödet blev OK. Ja för att tala klarspråk så blev det riktigt gott!
I alla fall helt i min smak då jag föredrar grova mörka bröd.

Jag måste dock påpeka att jag TROR det är ett LCHF bröd. Har dragit den slutsatsen efter att ha läst andra recept på LCHF bröd och dess ingredienser, men jag har alltså inte gjort någon beräkning på det för jag kan inte.
Så om just DU är expert på LCHF, får du gärna räkna på brödet och berätta om det verkligen är ett riktigt 100% LCHF bröd.


Brödet är i alla fall busenkelt att baka.
Receptet grundar sig på ett som jag fått av min goda vän Riggs, därför kallar jag ursprungsbrödet för "Riggs Bröd" och det nya LCHF brödet för "Vickis LCHF bröd".
Notera att Riggs Bröd både är sötat och innehåller mjöl. Receptet på Riggs Bröd finner du längst ner på sidan.

VICKIS LCHF BRÖD
Ingredienser:
2,5 dl krossade linfrön
2,5 dl solrosfrön
1 dl sesamfrön
1 dl fibrex
1 tsk fiberhusk
1/2 msk anis (hela)
1/2 msk fänkål (hela)
1/2 tsk bikarbonat
1/2 tsk bakpulver (man kan nog ta lite mer om man vill ha ett "fluffigare" bröd...)

1 dl rysk youghurt (17% fett)
3 dl gräddfil
1 ägg

Sätt på ugnen på 175 grader.
Smöra en avlång brödform (1,5-2 liters)  och "bröa" med krossade linfrön.
(ju större brödform ju plattare bröd)
Blanda alla torra ingredienser, blanda alla "blöta" ingredienser, blanda sedan torra och blöta ingredienser tillsammans i en bunke. Det blir en kladdig, kompakt och tung smet. 
Klicka ner smeten i den "bröade" brödformen.
Täck med aluminiumfolie, grädda i mitten av ugnen 3o minuter.
Ta av aluminiumfolien, grädda ytterligare 60 minuter.

Låt kallna helt under duk, gärna över natten.
Skär i tunna skivor och avnjutes gärna med enbart äkta smör eller bregott på!

RIGGS BRÖD
Ingredienser:
1 liter havregryn
6 dl rågsikt
1 msk anis (hela)
1 msk fänkål (hela)
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat

1 dl sirap, gärna mörk
1/2 liter filmjölk.


Tillvägagångssätt; busenkelt -gör som ovan fast i två formar!

Notera att receptet för RIGGS BRÖD ger två bröd medans VICKIS LCHF BRÖD ger ett.
Anledningen är att när jag experimenterade fram "mitt" recept (baserat på Riggs bröd) så halverade jag mängden torra ingredienser men ökade på något med de "blöta" eftersom dessa nu var mycket fetare än i RIGGS BRÖD (plus att jag slängde i ett ägg!). Och eftersom det funkade tror jag att man kan dubbla ingredienserna i VICKIS LCHF BRÖD och göra två bröd istället för ett om man nu vill rationalisera! 



0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ordspel - Betapet

Ordspel - Betapet
Alfapet & andra ordspel = jättekul!

Africam

Africam Badge

Live Botswana Web Cam

Live Botswana Web Cam
Pete's Pond, Botswana, Africa

Alla är lika värda

Arkivet

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Victoria Kättström on Twitter Counter.com

FEEDJIT Live Traffic

Online just nu

Dagens affirmation

Nu kan Du få Din egen affirmation för dagen.  Klicka HÄR.

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP