Dela med dig... Bookmark and Share eller följ mig...

torsdag 22 september 2011

Jag undrar så mycket

Tex hur det kommer sig att jag så sällan kommer i säng i tid?
Varför blir jag så så kreativ & pigg på kvällen och drar igång en massa projekt?
Jag blir liksom så nyfiken på att ta reda på saker och ting och göra saker på kvällen, att leta information.


Just nu denna stund undrar jag varför jag gått upp ca 8 kilo de senaste 7-8 åren och vad ska jag göra för att gå ned dem igen?
Såklart har jag läst på nätet snart överallt.
Jag brukar inte ha problem med vikten, hade inte det förr i alla fall, kunde gå både upp och ner lätt.
Kom på att förr åt jag rätt mycket fett, har alltid föredragit att laga maten själv istället för att köpa halvfabrikat och färdig mat. Har alltid brytt mig om vad jag stoppar i mig. Se rena råvaror som möjligt. Inga konstgjorda tillsatser. Inte mycket ris, pasta, potatis och sånt. Hellre mörkt osötat bröd. Har aldrig varit en godisråtta. Inte ens chips & snacks gillar jag särskilt mycket. Inte varit mycket för söta grejer överlag alltså. Och absolut aldrig gillat läsk. Jo, det finns ett tillfälle då just cola är gott -när man är bakfull, och då ska glaset va proppat med is. Men faktiskt aldrig annars.
Min sambo Johan tycker det är jobbigt att handla med mig för jag ska läsa alla innehållsförteckningar.
Men jag vill ju veta vad jag stoppar i mig och familjen för mat.
För några veckor sen köpte jag boken Matrevolutionen.
Redan efter några rader känner jag igen mitt eget tankesätt. Känns skönt.
Har i två veckors tid ätit mat som alltså går under benämningen LCHF nuförtiden, alltså ungefär sån mat jag åt för ca 8 år sedan. Eller snarare 10 år sedan.
När jag & Johan blev sambos förändrades nämligen mina matvanor radikalt.
Mycket mera kolhydrater i maten, halvfabrikat och genvägar till att utfodra familjen mellan alla träningar  och aktiviteter.
Helt amatörmässigt tror jag det tog kroppen runt 2 år att ställa om sig och inte klara av alla kolhydrater, därav den så sakteliga men stabila viktuppgången.
Min undran nu, med LCHF, är alltså om det kommer ta 2 år innan jag ens ser något på vågen?

Nä, nu är det verkligen lägg- och sovdags, jag ska upp vråltidigt imorgon.
Funderingarna fortsätter..... känner mig som Nicke Nyfiken för det mesta...

Gonatt!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ordspel - Betapet

Ordspel - Betapet
Alfapet & andra ordspel = jättekul!

Africam

Africam Badge

Live Botswana Web Cam

Live Botswana Web Cam
Pete's Pond, Botswana, Africa

Alla är lika värda

Arkivet

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Victoria Kättström on Twitter Counter.com

FEEDJIT Live Traffic

Online just nu

Dagens affirmation

Nu kan Du få Din egen affirmation för dagen.  Klicka HÄR.

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP