Dela med dig... Bookmark and Share eller följ mig...

torsdag 10 december 2009

Åhh va kul -gratisprov på nyttig tuggtablett!

BioGaia Probiotisk tuggtablett

Var på apoteket igår för jag skulle köpa "anti rynk" kräm. Och då där i kassan hade de gratisprov av BioGaia Probiotisk tuggtablett som främjar mag- & tarmkanalens balans och funktion, håller magen i trim och skyddar från orolig mage. Jag har läst om probiotika förut och eftersom jag har Colon Irritable tänkte jag BINGO...
Det här blir SKIT-bra, tänkte jag och tog en näve.
Mumsade i mig en sån igår, och tog även en idag på em. Man ska ju ta en om dagen. Runt klockan halv åtta ikväll började magen bubbla och pysa, kände hur jag blev blekare och vitare i ansiktet för varje sekund. Jag veknade rejält. Runt klockan åtta kämpade jag iallafall med att äta middag och inte släppa mig vid matbordet. En kvart senare deckade jag i soffan då magvärken var hysterisk, har inte varit med om sådan här magvärk förut. Och så kom de ju, pruttarna alltså, och de var inte att leka med!


Kvicknade till runt klockan nio och då var det dags att hoppa upp för att leta tomtedräkt till Alva, så ner i förrådet och gräva bland kartonger och rätt vad det är så känner jag MYCKET gaser på väg!
Vad göra? Jo släppa ut dem såklart, magen höll ju på att explodera.
Mamma du är verkligen dålig i magen, sade Alva som stod i andra ändan av förrådet och så försvann hon.
Jaha, det var det det, kanske blir det bättre imorgon... hahaha... för de andra alltså! Nej skämt åsido, jag har antagligen så dåligt med "goda bakterier" i magen så min kropp reagerar så här. Jag tänker köra på i några dagar och se vad som händer. Ett annat sätt att få i sig goda bakterier är ju att äta Onaka, eller dricka råmjölk.Men råmjölk är inte lätt att få tag på och jag föredrar min müsli med mjölk på mornarna. Så det så!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, så var det då det här med "bajs" skämten igen, fick mig återigen ett gott skratt ev din beskrivning på hur en tablett kan verka, tyvärr inte så roligt för dig,hoppas du mår bättre nu!

Kram Eva

V.I.C.K.I.S. sa...

Haha, ja magen mår bra nu! Nä det var inte kul för mig men säkert värre för alla andra! Hahaha

Karin Murén sa...

Hej Vickis,
Skönt att magknip och gasbildning gått över. Det är en väldigt ovanlig reaktion av den normala dagsdosen - en tablett.
Anledningen till att du fick en sådan kraftig effekt med gasbildning av Probiomax vet vi tyvärr inte, mer än att det är individuellt hur man reagerar på olika kostfaktorer och även på så kallat nyttiga bakterier.
Det är gjort många studier på människor i alla åldrar, angående hälsoeffekter och säkerhet för bakterien i Biogaias tabletter. Den enda negativa effekten som visats i några säkerhetsstudier har varit övergående, måttligt ökad gasbildning. Men dessa försökspersoner har då tagit en dos som var upp emot 1000 större än i en tablett Probiomax! Andra studier på effekter har tvärtom visat minskad gasbildning.

Mjölksyrabakterien i tabletten bryter ner olika sockerarter och fibrer i kosten till bl.a. mjölksyra, precis som de flesta andra mjölksyrabakterier. Dessutom bildas gasen koldioxid, men i mindre mängd än vad många andra bakterier producerar. Bakterien i tabletten bildar också egna fibrer (prebiotika) som andra bakteriearter i mag-tarmkanalen kan bryta ner, vilket kan bidra till ökad gasbildning.

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ordspel - Betapet

Ordspel - Betapet
Alfapet & andra ordspel = jättekul!

Africam

Africam Badge

Live Botswana Web Cam

Live Botswana Web Cam
Pete's Pond, Botswana, Africa

Alla är lika värda

Arkivet

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Victoria Kättström on Twitter Counter.com

FEEDJIT Live Traffic

Online just nu

Dagens affirmation

Nu kan Du få Din egen affirmation för dagen.  Klicka HÄR.

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP