Dela med dig... Bookmark and Share eller följ mig...

fredag 4 december 2009

Nä fy bubblan vilken dag

Idag skulle jag till Tierp, skitkul.
MEN, igår när jag skulle ut o köra så startade inte bilen, som ni förstår är jag 100% beroende av att den funkar på alla sätt och vis eftersom den dels transporterar mig plus kläderna.
Så, igår torsdag startade den inte. Totalt död.
OK, vi tar det på fredag morgon kom jag & Johan fram till, vi startar med startkablar och så kör jag runt lite så laddas batteriet tills jag ska dra runt elva snåret.
Sagt och gjort. En lugn kväll igår, förutom att jag fick ta bussen in till stan för att gå till optikern med min dotter Alva, stressa tillbaka för att hinna eftersom en kund skulle komma och byte lite plagg.
Nåja, bilen. BILEN.
Så fram med andra bilen, fram med startkablar enligt planering.
Men min stora bil ville inte starta i morse, hur mycket vi än försökte, vi trixade, vi gasade, men NEJ SHIT!
Grannen mittt emot råkar hålla på att att dränera husgrunden och de har ju en stor lastbil där, så vi frågade dem. Visade sig att de hade en speciell startmotor (eller vad det nu het på "rätt" språk") som man kopplar tills trömuttaget, återigen, sagt och gjort. Så gjorde vi.
1:a försöket = dött. 2:a försöket = dött.
På 3:e försöket funkade allt och motorns gick igång.
YIPPIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!
Nu ska jag ut och köra en timme sade jag.
Nä men du kan ju låna apparaten så kan den stå och ladda ditt batteri under förmiddagen eftersom vi ändå inte ska använda den.  FINE sade jag. *stort super leende på läpparna*
Kl 11:15 plockade jag bort startkablar, rullade tillbaka "apparaten", bilen startade som en klocka =).
Jag drog, lycklig över att ah löst detta problem.
Kom på när jag kört i 5 minuter att jag hade glömt min kassa, fick ringa hem, Alva skulle komma ut med den. I samma veva kom jag på att "kanske ska jag kolla att bak gavel liften funkar" så jag slog på knappen, men ta mig i brasan, NEJ, den lyste inte.
DAMN IT DAMN IT DAMN IT.
Väl tillbaka i Gamlis skruvade jag mig sedan in i lastutrymmet, stoppade i en ny säkring, eftersom jag trodde att det har ju varit problemet titdaigare så det är säkert samma nu. Kravlade mig ut, hela jag allmänt tilltufsad, testade bak gavel liften igen -MEN NEJ DEN VAR DÖD.
1. Ringa verkstaden -kan jag komma NUUUUUUUUUUUU?
2. Ringa kunden - Tyvärr måste vi inställa pga bil haveri bla bla bla.
3. Åka till verkstaden -FIXA BILEN!
4. Och HAN gjorde det. se bilden nedanför




Ja, inte är det lätt att nå den där förbaskade lilla säkringsen längst bak.
Man får åla sig in med våld.
Hur som helst visade det sig att det var huvud säkringen för bak gavel liften som "gått".
Och den går ju inte av sig självt... eller hur? 
Hhaha vad gör det??? Går av sig självt alltså!!!
Huvud säkringen har gått pga för mycket ström, dvs vi har satt start kablarna fel... fatta läget.
Detta har jag inte vetat, alltså att det sitter en huvud ström brytare till bak gavel liften vid batteriet, och uppenbarligen har ingen av mina "medhjälpare" i form av rally-kalle, kontorsnisse, lergrävare, ingen av dem visste detta.
Summan av kardemumman är att jag har iallafall lärt mig nåt idag -
VAR MAN SKA SÄTTA STARTKABLAR OM MAN HAR EN BAK GAVEL LIFT!
Men, det kostade i uteblivna intäkter, himla tur jag inte vet hur mycket!


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ordspel - Betapet

Ordspel - Betapet
Alfapet & andra ordspel = jättekul!

Africam

Africam Badge

Live Botswana Web Cam

Live Botswana Web Cam
Pete's Pond, Botswana, Africa

Alla är lika värda

Arkivet

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Victoria Kättström on Twitter Counter.com

FEEDJIT Live Traffic

Online just nu

Dagens affirmation

Nu kan Du få Din egen affirmation för dagen.  Klicka HÄR.

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP