Dela med dig... Bookmark and Share eller följ mig...

lördag 7 november 2009

3 rätters middag här hemma

Va skönt; den här gången behövde vi inte ställa in middag med gäster här hemma! Alla var friska som tur var! Eva & Tomas kom hem till oss för att avnjuta fredagsmiddagen tillsammans med oss. Som vanligt var vi ute i sista stund.
Eller, det var vi egentligen inte, det är bara det att både jag & Johan faktiskt är optimister (?!!?) ja faktiskt, TIDS OPTIMISTER. Vi tror helt enkelt att allt går mycket fortare än vad det gör. Men vi lär oss visst aldrig.
Hur som haver verkade våra kompisar tycka det var helt OK att få ett glas vin i sin hand och sedan se på när jag & Johan hackade, skivade, blandade, skakade, sköljde, pyntade, stekte osv. De verkade rent ut sagt tycka det avr riktigt mysigt!
Huvudrättens recept kom faktiskt från Ann-Sofie (min svärmor) som i sin tur fått det från Greta, och Gretas recept misslyckas visst aldrig. Gretas goda rätt var busenkel. Tack Ann-Sofie & Greta!
Efterrätten kommer från min moster Eva i Nora (egentligen min mammas moster men hon har liksom blivit moster Eva för mig). Tack moster Eva!

Förrätt
smördegsplattor med pesto, tomat & chevre. Behövs ingen förklaring här... jo de ska in i ugnen innan de serveras!

Huvudrätt -Gretas goda rätt
a) 8hg - 1,2 kg kött (kyckling, fläskfilé, kotlett) -skiva
b) Blanda
3 dl gräffe
1 burk creme fraiche
1/2 dl soja
2 tsk samlbal oelek

Lägg a) skivat kött i oljad ugnsform, häll b) över, måste täcka.
1,5 tim i ugnen 175 grader - KLART!
Superenkelt och supergott!

Efterrätt - Moster Evas creme fraiche glass
Blanda;
2 äggulor
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl creme fraiche
rivet skal av 1 citron plus saften

Vispa 2 äggvitor till hårt skum
Vispa 1 1/2 dl grädde
Blanda allt & häll i en form, sockerkaksform om den ska serveras som tårta eller brödform om den ska skivas upp & serveras direkt på fat. Frys i minst 3 timmar, gärna över natten.

Serveras antingen som tårta (sockerkaksformen) eller skär upp (brödform) & servera direkt på fat. Låt stå i kylen ca 1 timme före servering -upp och ned om den ska serveras som tårta. OBS... glöm ej fat!
Garnera med färsk frukt, bär, gärna gott kex & nån god liten chokladbit till.
Busenkelt & vrålsmarrigt!

Sist men inte minst vill jag bara säga att jag tyckte det var sååå trevligt att umgås med Eva & Tomas här hemma så jag inte ville att de skulle gå när de väl skulle gå! Men det blir fler gånger, hoppas jag! Kram!

1 kommentarer:

Anonym sa...

Kram på dig också, det var mycket trevligt med ett glas vin i handen före maten!!!!!!! Tyckte inte det var någon längre väntan när man har så trevliga vänner att umgås med!

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ordspel - Betapet

Ordspel - Betapet
Alfapet & andra ordspel = jättekul!

Africam

Africam Badge

Live Botswana Web Cam

Live Botswana Web Cam
Pete's Pond, Botswana, Africa

Alla är lika värda

Arkivet

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Victoria Kättström on Twitter Counter.com

FEEDJIT Live Traffic

Online just nu

Dagens affirmation

Nu kan Du få Din egen affirmation för dagen.  Klicka HÄR.

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP